Direktlänk till inlägg 15 augusti 2011

När allt började...

Av Emma Kristensson - 15 augusti 2011 22:15

Skriver och berättar lite om hur allt började...

Isak har alltid varit en frisk och pigg och glad kille som älskar sport, leka med kompisar, tv-spel mm.

Vi har aldrig behövt tillbringa någon tid på sjukhus med våra barn.

Det var i påskhelgen i år i april då vi märkte att något inte stod riktigt rätt till med Isak. Han hade spytt några dagar innan påsk och mådde lite illa till och från hela påskhelgen men vi trodde det kunde vara sviter från maginfluensan.

Vi var hos ett par kompisar på påskafton hela familjen (Matte; jag, Isak och hans storasyster Tilde).

Isak var kanske något tröttare än vanligt den kvällen men inget konstigt. På söndagen (dagen efter ) så tyckte jag mig se att Isaks ögon var lite lite gula men trodde jag inbillade mig så sa inget till Matte.

PÅ måndagen gick jag och jobbade, efter ett par tim ringde Matte och hade uppmärksammat de gula ögonen även han.




Vi åkte in till Hälsan i jönköping och fick efter en massa väntande äntligen komma till akuten på ryhov. Där behölls vi till tisdag em och blev hemskickade sen.  Läkarna var ganska säkra på att det var gulsot Isak hade. Vi gick hemma hela onsdagen, Isak blev allt tröttare och sa till mig -mamma : det känns som om mina ben bara blir tröttare och tröttare...

Jag kände på mig att nåt var galet redan då. På torsdagen var det prover igen i Jkpg. De visade neg på gulsot. Isaks levervärden var då ännu högre, även bilrubin och han spydde titt som tätt hela tiden.

Det slutade med att vi fick bege och till Karolinska i Huddinge med ambulanstransport på fredag morgon.

Där hamnade vi på B 78 Astrid Lindgrens. Väl där fick vi träffa flera läkare bla den världskända proffessorn Antal Nemeth.


Det togs en mängd prover och det disskuterades en massa kring Isaks stegrande levervärden. Isaks buk var kraftigt förstorad och han blev allt tröttare. Minns att han spydde hela tiden.

Lördagen och söndagen gick och han blev allt sämre men var ändå väldigt tapper och var uppe en hel del.

Mina systrar kom upp och stöttade oss med repektive på lör/sön. Även Tilde kom upp till Stockholm på sön.^

På måndagen gick allt ganska snabbt, Isak var väldigt dålig -gick inte upp ur sängen på hela dagen.

Det var inte förrens denna dag (mån 3e maj) vi verkligen förstod hur allvarligt det var!

Isak behövde levertransplanteras och det började bli bråttom. Både jag och Matte testades. Min syster tog prover samt min lillebror , fler hanns inte med.

Jag och Matte sprang längs huddinges långa korridorer och gjorde en massa prover och tester.

Detta var den värsta tid i mitt liv!

Isak blev bara sämre och ett urgent call gick ut på måndagen, han var nu först på tur i hela norden på en ny lever.

Skulle han hinna få en lever, han blev bara sämre hela tiden.

Kl 19.30 måndag kväll kom en läkare in och sa: -Vi har en lever!

Isak opererades akut tisdagen efter. Han var livrädd och även vi.

Det var en lång och svår operation (den största man kan göra har vi hört).

Vi lämnade vår älskade son på operationsbordet 8.30 tisdagen 3 e maj.

Sen väntade vi hela dagen, kl 21,30 ringde en läkare och sa att operationen gått bra. Dom var oroade för att hans hjärna tagit för mkt stryk först men han repade sig efter en halvtimme till. ( jag hann i princip kollapsa på den tiden)


Isak låg på IVA nu, efter ett tag tog jag mod till mig och gick in till honom. Minnen dök upp från förlusten av våran lilla bebis som dog 6 tim gammal av helt andra anledningar 2004.


Isak låg på en stor grön säng med en massa slangar,dränage, dataskärmar och en hel mängd medicinpumpar.

Men gud såå fin han var och han LEVER!!!

Den gula färgen hade börjat ge med sig redan ( bilrubin låg på 110 nu -innan op ca 400).  Normalvärde under 20 om jag minns rätt , nu ligger han på 5.


Ingen vet varför Isaks lever kollapsade, och man har tagit mängder med prover även på den gamla levern i efterhand.

Han gick från fullt frisk till dödssjuk på en vecka... skrämmande...




Det här är precis innan operat...
074.JPG


 
 
Ingen bild

Lisa flood

20 augusti 2011 14:11

Sitter här med tårar i ögonen och minns denna svåra tid.

 
sanna

sanna

24 augusti 2011 20:43

jag är bara 24, har inga barn och kan inte säga att jag förstår, men gud vilken resa ni har gjort ihop, vad hemskt att han behövt utstå allt det här men vilken tur att det har gått så bra, ville bara skicka en cyberkram till dig, va rädd om dig, kramar

http://www.sannaengstrom.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

27 augusti 2011 00:00

nej gud vilken jobbig upplevelse ni varit me om, men tur att dom hittade en lever, hoppas att allt går bra:)

http://www.lindismalmis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Kristensson - 18 februari 2013 10:42

Ja nu var det ett bra tag sen jag skrev här. Jag har skrivit ett par gånger de senaste månaderna men kan inte se inläggen här :/ Det blir inte så ofta att jag skriver här för vi är för det mesta upptagna med att leva livet för det står inte längre ...

Av Emma Kristensson - 26 september 2012 14:05

Oj vad längesedan det var som jag skrev här ! Dagarna rullar på och vi har haft en bra sommar, man kan säga att vi fick igen den sommar som vi förlorade förra året. Isak har ju haft/har  en ganska svår påverkan på sin benmärg och det vet man nog ...

Av Emma Kristensson - 2 juli 2012 20:14

Idag har vi varit inne som vanligt och tagit lite nya prover på Ryhov. Förra veckans prover var ganska stabila men levervärdena var lite förhöjda bla. Skriver förra veckans värden så man kan jämföra lite   Hb : 124 Trombocyter : 96 Vita bl...

Av Emma Kristensson - 7 juni 2012 17:18

Idag har vi varit i Huddinge igen för att diskutera provsvar från leverbiopsin samt benmärgsprovet. Sedan levertransplantationen för ett år sedan så har vi ju inte riktigt haft turen på vår sida och stundtals har det sett ganska mörkt ut med hot o...

Av Emma Kristensson - 3 maj 2012 22:30

Jag tänker ganska ofta tillbaka till hur det var för ett år sedan. Man tänker på hur det var och hur allting blev. Idag för exakt ett år sedan så genomgick vi ett riktigt helvete på jorden. Den 3e maj förra året så föll det stora vita snöflingo...

Ovido - Quiz & Flashcards