Direktlänk till inlägg 25 augusti 2011

Änltilgen ringer läkaren tillbaka ...

Av Emma Kristensson - 25 augusti 2011 15:44

Så var det provdag igen... Det blir lite som att dagen stannar när man väntar in dagens provsvar. Man hoppas alltid att de ska bli så mtk bättre!


Skriver månd värden inom parentes.

Hb : 85 (85)

Trombocyter: 105 (91) högsta sen maj månad ska tilläggas!

Vita blodkroppar : 1,7 (2,1)

neutrofila : 0,65 (0,77) dessa bekämpar bakterier och bör ligga över 1,5 och man bör isolera sig  under 0,50.

Alat: 1,85 (2,92) detta är levervärdet och det ska ligga under >1,20.

Asat : normalt  ( ett annat levervärde som styrs av alat)


Vi väntar fortfarande på ebv svaret, som tydligen tar tid!

 

Jag hade ju hoppats på att alla värden skulle vara lite bättre .. särskilt vita och levervärdena. Dom sa inte att han behövde stanna hemma från skolan eftersom neutrofila inte är under 0,50 men jag vet inte.. skulle nog helst ha honom hemma i ett spritat rum ;)

Eftersom jag är den oroliga föräldern så har jag svårt att ta till mig de bra grejerna utan fokuserar på de dåliga.

Mår inte riktigt bra om inte alla värden är bättre. Så nu kan man väl säga att vi är tillbaka på värdena som var för några veckor sen. Benmärgen är fortfarande för trött men levervärdena börjar stabilisera sig igen.

Läkarna verkar ju mest oroa sig för levervärden och virus så då kanske de var lite bättre nu ändå.

Snart är det helg igen men när man inte jobbar så flyter dagarna ihop lite, inte riktigt samma helgkänsla. Jag går ju lite och väntar in måndagen då det är dags för nya prover och mitt hopp om att alla värden ska vara så mycket bättre tänds igen!

Idag kommer personal från Ryhov och informerar om Isaks tillstånd till lärarna på Kronängskolan. De ska även försöka få igenom handsprit på toaletterna och ev en i klassrummet med.

... Emma...


  avslutar med en glad bild på Isak och bästisen och grannen David ! :)

 
 
Gabriella

Gabriella

25 augusti 2011 22:35

Stackars liten!!! <3<3<3
Hoppas verkligen att han blir bättre!
Jag avskyr när barn blir så svårt sjuka!!!! <3<3<3

http://bybellaemma.bloggplatsen.se

 
josefin

josefin

26 augusti 2011 07:54

Hoppas han blir bättre!! :)

http://www.lovecobraa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lisa

26 augusti 2011 21:25

Vad bra att läkarna kommer och informerar!!! Handspriten känns ju självklar, men lärarna tänker kanske inte så?.. KRAM <3

 
Caroline Andersson - 18år och blivande mamma

Caroline Andersson - 18år och blivande mamma

27 augusti 2011 03:20

Jag har en tävling på min blogg, var gärna med och delta du också! :)

http://caroliinea.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Hilda

28 augusti 2011 20:43

Mellan vilka gränser ska värdena ligga normalt?

Emma Kristensson

29 augusti 2011 21:20

Hej Hilda, ja det kan ju vara intressant att veta ! kanske jag skulle skrivit ut!
Hb ska ligga på 100-150 (gränsen för blodtrasfusion på barn är >80 ) .
Vita blodkroppar ska ligga mellan 5-15
Neutrofila mellan 1,5-4 (tror jag ... gäller Isak iaf!)
Trombocyter mellan 150-450
Alat (levervärde) under >1,20
tror jag fick med alla :)

 
Caroline Andersson - 18år och blivande mamma

Caroline Andersson - 18år och blivande mamma

8 september 2011 14:16

Hej, skrev en kommentar här tidigare, men jag vet inte om det blev något fel, eller om den inte blev godkänd eftersom den inte dök upp. Men jag tänkte att jag gör ett nytt försök utifall.

Ville bara be om ursäkt för min kommentar om tävlingen. Hade inte alls kollat vad det var för blogg jag var inne på innan jag kommenterade, utan såg inte det förrän efteråt när jag började kolla mig omkring. Har lärt mig nu att läsa innan jag kommenterar. Jag hoppas att din son blir bättre snart, kan inte tänka mig hur jobbigt det måste vara.

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Emma Kristensson

9 september 2011 09:49

Vet inte vart den kommentaren tog vägen, kan hamnat bland frågor kanske.
Jag tar inte illa upp såklart!
Mvh Emma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Kristensson - 18 februari 2013 10:42

Ja nu var det ett bra tag sen jag skrev här. Jag har skrivit ett par gånger de senaste månaderna men kan inte se inläggen här :/ Det blir inte så ofta att jag skriver här för vi är för det mesta upptagna med att leva livet för det står inte längre ...

Av Emma Kristensson - 26 september 2012 14:05

Oj vad längesedan det var som jag skrev här ! Dagarna rullar på och vi har haft en bra sommar, man kan säga att vi fick igen den sommar som vi förlorade förra året. Isak har ju haft/har  en ganska svår påverkan på sin benmärg och det vet man nog ...

Av Emma Kristensson - 2 juli 2012 20:14

Idag har vi varit inne som vanligt och tagit lite nya prover på Ryhov. Förra veckans prover var ganska stabila men levervärdena var lite förhöjda bla. Skriver förra veckans värden så man kan jämföra lite   Hb : 124 Trombocyter : 96 Vita bl...

Av Emma Kristensson - 7 juni 2012 17:18

Idag har vi varit i Huddinge igen för att diskutera provsvar från leverbiopsin samt benmärgsprovet. Sedan levertransplantationen för ett år sedan så har vi ju inte riktigt haft turen på vår sida och stundtals har det sett ganska mörkt ut med hot o...

Av Emma Kristensson - 3 maj 2012 22:30

Jag tänker ganska ofta tillbaka till hur det var för ett år sedan. Man tänker på hur det var och hur allting blev. Idag för exakt ett år sedan så genomgick vi ett riktigt helvete på jorden. Den 3e maj förra året så föll det stora vita snöflingo...

Ovido - Quiz & Flashcards