Alla inlägg den 5 september 2011

Av Emma Kristensson - 5 september 2011 21:18

... Isaks blodvärden går ju lite upp och lite ner igen. Det blir ju liksom ingen vändning ..

Hb 86

Trombocyter 93

Vita: 1,7

Levervärden,

Alat 0,69

Asat: 0,59


Levern funkar iaf fin- fint just nu och det är ju förstås av stor vikt. Men det är något med benmärgen ; varför är den så trött, varför får jag inga svar på det!

Man vill ju liksom att när man går till doktorn så säger han att så här är det, och nu gör vi så ,-då blir det bra igen!

Så har det ju aldrig vartit med Isak riktigt, vi kommer in med honom och han är verkligen jättesjuk i slutet på april.

Ingen vet vad som händer riktigt, levern kollapsar.  Men vad hände ? varför blev han så sjuk ? allt gick ju så fort...

Detta kommer vi ju aldrig få svar på verkar det som.

Så vad händer nu med benmärgen? -svara mig!!

Som ni säkert redan vet så läser jag ju en hel del -mest hela tiden ;) jag letar och söker svar, försöker förstå mig på läkarvärlden och deras uttryck.


Jag har ju en lite teori om Isak ..

Hans lever har ju funkat i det närmaste perfekt från att den sattes in och började jobba i hans lilla kropp. ¨

Det känns som om hans kropp och celler gillar levern redan ;)

Han har ju fått förhöjningar av levervärdena ett par ggr men då tror jag att detta är pga virus som angriper levern ( såsom Ebv , Cmv)

Medicinen sänktes ju förra veckan lite. (Prograf) -avstötningsmedicin.

Koncentrationen i blodet var densamma idag som förra veckan , något högre.

Isak ska ha en koncentration som ligger mellan 5-6 nu.

Jag tror inte hans benmärg tål prograf!

Trots sänkning så funkar levern ännu ´bättre denna veckan.

Kanske kan han ha en väldigt låg prografkoncentration och ändå ha bra levervärden för levern passar så pass bra, levern var ju så ung och frisk.

Kanske behöver prograf bytas ut mot en annan immundämpande medicin.

Nu måste ju de vita blodkropparna återhämta sig snart, vad händer annars... massa hemska sjukdomar kan ta plats..


Nu fattar ni kanske inte vad jag yrar om, men jag vill ha det här för min egen skull åtminstonde!


Idag läste jag på en läkarsida om olika fall

tex:

I Sydney blev ett "10-årigt"  barn transplanterat. Hon fick akut leversvikt och fick snabbt en ny lever.

Hennes benmärg var med trött. Det togs blodprover mm som vanligt och efter nått år visade det sig att hennes kropp bytt blodgrupp. Hon hade fått samma blodgrupp som donatorn.

Kroppen försökte inte stöta bort levern utan immunförsvaret blev ett med levern.  

Hon behöver inte äta några mediciner mer.

"ett medicinskt mirakel beskrevs det som "


Jag har ju även lärt mig när jag läser om allt att det finns rätt många mediciner som liksom inte är färdigtestade, mediciner som hade kunnat bota svåra sjukdomar.

Det finns ju en hel del personer som överlevt tack vare att läkarna testat och det har funkat.

I dessa fall har ju allt hopp om fortsatt liv varit ute.

Det finns bra grejer på gång därute ! det behövs bara lite mer pengar , forskning och nya tankesätt   


På onsdag bär det av till Huddinge igen och då ska jag ställa alla mina knäppa frågor som vanligt. Dom kommer tycka jag är skitjobbig men det skiter jag i för jag vill ha lite svar snart!


imponerad om du orkat läsa ända hit !


Lägger upp en liten bild från Cypern förra året när allt var som vanligt :)  

Nångång ska vi dit igen hela familjen -helst nästa år!

Ovido - Quiz & Flashcards