Direktlänk till inlägg 15 september 2011

Provdag...

Av Emma Kristensson - 15 september 2011 12:08

Då var vi hemma igen efter en halvdag på Ryhov. Vi har gjort lite prover, varit på lekterapin och sen träffat Isaks läkare.

Hjärtat slog lite fortare när läkaren kom in i rummet, men hon utstrålade ett sorts lugn som smittade av sig ganska snabbt ändå.

Dagens värden:


Hb: 85 (83)

Trombocyter:  57 (77)

Vita blodkroppar: 1,5 (1,4)

Neutrofila : 0,4 (dvs , ingen skola pga infektionsrisken)

Levervärden: fortsatt bra


Så jag vet inte det var väl varken bättre el mkt sämre, trombocyterna har gått ner mkt den sista veckan.

Igår fick vi tid för ett benmärgsprov den 4e oktober i Huddinge.

Läkaren påpekade idag att man kanske skulle försöka skynda på det och försöka ev ta provet i Jönköping istället.

Nu är det bara att avvakta tills måndag och se vad som har hänt med alla blodvärden tills dess.

Om man ändå kunde få reda på vad som händer i benmärgen, vad är det för fel?


Isak är förstås jätteledsen över att inte kunna gå i skolan så jag fjäskade lite med en ny star wars film och så får vi nog baka lite chokladmuffins :)


... Emma...

 
 
Caroline Andersson - 18år och blivande mamma

Caroline Andersson - 18år och blivande mamma

15 september 2011 22:42

Ska ett barn ha samma hb som en vuxen/ungdom eller skiljer det något? Min barnmorska tyckte att mitt hb var väldigt lågt när det låg på 105.

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Emma Kristensson

16 september 2011 12:58

Ja jag tror att det skiljer sig lite, barn klarar ett lägre Hb -gränsvärdet för blodtrasfusion ligger vid 80 och jag tror det ligger vid 100 på vuxen.
Man klarar ett lågt hb om det sjunker långsamt för då anpassar kroppen sig. / Emma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Kristensson - 18 februari 2013 10:42

Ja nu var det ett bra tag sen jag skrev här. Jag har skrivit ett par gånger de senaste månaderna men kan inte se inläggen här :/ Det blir inte så ofta att jag skriver här för vi är för det mesta upptagna med att leva livet för det står inte längre ...

Av Emma Kristensson - 26 september 2012 14:05

Oj vad längesedan det var som jag skrev här ! Dagarna rullar på och vi har haft en bra sommar, man kan säga att vi fick igen den sommar som vi förlorade förra året. Isak har ju haft/har  en ganska svår påverkan på sin benmärg och det vet man nog ...

Av Emma Kristensson - 2 juli 2012 20:14

Idag har vi varit inne som vanligt och tagit lite nya prover på Ryhov. Förra veckans prover var ganska stabila men levervärdena var lite förhöjda bla. Skriver förra veckans värden så man kan jämföra lite   Hb : 124 Trombocyter : 96 Vita bl...

Av Emma Kristensson - 7 juni 2012 17:18

Idag har vi varit i Huddinge igen för att diskutera provsvar från leverbiopsin samt benmärgsprovet. Sedan levertransplantationen för ett år sedan så har vi ju inte riktigt haft turen på vår sida och stundtals har det sett ganska mörkt ut med hot o...

Av Emma Kristensson - 3 maj 2012 22:30

Jag tänker ganska ofta tillbaka till hur det var för ett år sedan. Man tänker på hur det var och hur allting blev. Idag för exakt ett år sedan så genomgick vi ett riktigt helvete på jorden. Den 3e maj förra året så föll det stora vita snöflingo...

Skapa flashcards