Alla inlägg den 31 januari 2012

Av Emma Kristensson - 31 januari 2012 15:44

Har inte känt för att blogga det sista för jag vet inte riktigt vad jag ska skriva , jag är trött på att upprepa olika blodvärden som nu mest verkar stå still. Trött på att inte bara kunna säga att allt går bara åt rätt håll.

Efter sista benmärgsprovet i dec så kändes allt riktigt bra , jag började tänka på att ringa fritis och börja jobba .

Men sen backade det liksom lite , värdena blev lite sämre igen.

I förra veckan så var vi i Huddinge igen på en vanlig kontroll med blodprover och läkarbesök mm.

Vi fick prata med dr Antal Nemeth efter proverna. Han berättade att det skulle bokas in fler benmärgsprover framöver om inte värdena vänder. Det är ingen kritisk situation just nu men man är såklart rädda för att benmärgen ska sluta fungera helt.

Jag hade hoppats på att sista benmärgsprovet var gjort och att slippa höra talas om benmärgstransplantation igen, men nu tog han upp det igen.

Han pratade positivt om den killen som dom transplanterat både lever och benmärg sen på och berättade att han nu mådde bra och klarade sig på mindre mediciner än andra transplanterade tom. Men han nämnde även de barnen som dom förlorat på vägen ... innan de han få ny benmärg.

Detta var ju ett tag sen och de var i dåligare skick än Isak men jag ville liksom inte höra talas om dem alls nu.

Antal poängterade faktiskt även att Isak ser väldigt pigg ut ändå och vi tjatade som vanligt om hur aktiv  han är för det mesta.

Isaks Hb är ju betydligt bättre nu och det gör ju att hans kropp inte tar lika mycket stryk längre om jag förstod rätt.

Antal sa att vi fortsätter att vara försiktiga med att vistas bland sjuka och förkylda och vi låter han gå lite i skolan när han känner att han orkar och det inte är för många sjuka.

Han får inte bada och ska inte gå i affärer eller åka buss mm, men det är ju inte hela världen.

Kanske hinner allt vända innan det ens gått ett år ... kanske...


Isaks blodvärden var ganska identiska sen sist. Hb var ok men trombocyter och vita blodkroppar alldeles för låga.

Jag hoppas innerligt att det inte blir aktuellt med en benmärgstransplantation och allt vad det innebär.

Det räcker faktiskt nu , vi har haft vårt nu ju - vi har brutit ihop kämpat och rest oss igen. Känner att jag inte orkar en gång till.

Men som Matte säger att blir det så då orkar vi för det måste man. Det är bara att bita ihop och traska på hur hårt vinden än blåser.


Isak har verkat lite piggare denna veckan så kanske är värdena lite bättre på måndag igen! Hoppas det :)

Kanske har jag blivit av med min tandvärk då med så jag slipper gå runt och va sur ;)


God tisdag på er !



Ovido - Quiz & Flashcards