Alla inlägg den 21 november 2011

Av Emma Kristensson - 21 november 2011 14:51

En lagom regnig och grå måndag i november vill man mest vara inne och mysa. Därför gör det inte så mycket att man behövde tillbringa den på Ryhov. Idag var det ny undersköterska och ny sköterska och vi som blivit lite rutinmänniskor vad det gäller detta kände ju genast att vi kom lite i obalans.

Givetvis var sköterskorna lika duktiga säkert men det tog lite längre tid och kändes lite mer omständigt.


Idag följde farmor Christina med som sällskap och stöd. Vi har tur för vi brukar få sällskap av både farmor och mormor in till sjukhuset. Det kan vara skönt när jag vill prata lite extra med läkarna eller när man får lite sämre besked och behöver få samla sig lite för att inte oroa Isak.

Efter proverna brukar vi ta en fika på Ikea - då spritas bord, händer stolar mm ;) .

Sen brukar det ju slinka med något hem ibland med , typ en byrå eller ett bord , kanske lite ljus eller nåt annat nödvändigt! Matte tycker det är kul att jag unnar mig något -sån är han ! ha ha eller hur ?!! ;)


Dagens provsvar påminde ganska mycket om dem för två veckor sen;


Hb: 102 (99)

Trombocyter 92 (83)

Vita blodkroppar: 2,0 (2,2)   ... cvill ju så gärna att dom kunde hoppa upp till typ 3,0 nån gång...

Neutrofila : 0,69 Detta är försvararna mot bakterier som ska en bit upp men dom håller sig över 0,5 och det känns ändå skönt.


Sammanfattat känns det väl ok men det blir inget YES tyvärr.

Förra veckan kände jag mig väldigt ledsen över allt som har hänt, trots att Isak mådde helt ok och vi har det bra så kom tårarna på kvällen ändå. Ibland blir man bara så trött på allt , på sjukhus , mediciner och blåmärken och de stora ärren som påminner om vad som verkligen hände.

Oftast försöker jag ändå tänka postivt och vara glad för att det ändå inte blev värre och försöka leva för dagen men ibland så kommer den andra sidan fram en liten stund.


När vi hade fikat på Ikea så fick Isak väldigt ont i magen , strax under naveln så inte över levern som tur är men sen fick han ont högre upp och jag såg hur rädd han blev.

Jag var lugn och gav honom en obefintlig alvedon ( då brukar han känna sig lugnare) men så fick han mer ont igen.

Allt gick över när han gick på toa och bajsade så det var väl bara det men han blir ju så stressad över såna saker nu för tiden, och även jag och farmor.

Isak smet in på killtoan till trots att farmor uppmanade honom att gå till tjejtoan så att hon kunde hjälpa honom .

Hon fick hjälp av en kille i mc-ställ som gick in och kollade så att allt var ok med Isak ;)

Efter detta var magen ok igen!


Även om vi har mycket att oroa och bekymmra oss för i våran familj så går tankarna nu till en nyfunnen vän som har det extra kämpigt just nu med deras lilla kille. Jag hoppas att han piggar på sig och att hans värden vänder uppåt snarast (han har betydligt sämre värden än Isak nu och inget immunförsvar alls ) . Då åker man lätt på Infektioner vilket han verkar ha gjort nu.


Nu stimmas det en del kring vattenkoppor och vi får hålla extra utkik ifall Isak skulle få någon koppa eller värk på kroppen vilket kan tyda på bältros.

Isak har haft vattenkoppor men man vet inte om medicinerna har förstört antikropparna som han fått efter det och då kan han åka på det igen och bli mycket sjuk. 


I veckan börjar vi nog julpynta och julbaka lite , jag känner lite för det nu och då är det väl bäst att passa på!

Jag hoppas innerligt att vi får bra besked när vi är i Huddinge om nån vecka och att benmärgsprovet inte visar något tråkigt. Vill helst inte tillbringa julen på sjukhus , men skulle det bli så av nån anledning så fixar vi nog det fint med.


Jag gillar att det inte kommit någon snö än och kan nästan tycka det är ok att Matte lagt pengar på en snöslunga om den håller borta snön. Barnen vill ju ha snö såklart men dom förstår ju inte att det aldrig tar slut när det väl börjar snöa i Mullsjö.


... tack för att ni läser och bryr er , det är fint av er tycker jag ....

Ovido - Quiz & Flashcards